Monday, March 21, 2011

tentang perasaan

Assalamualaikum... salam hari isnin

hari ni badan rasa sengal-sengal, tekak pula rasa macam nak batuk biasa la nama pun hari isnin.. macam-macam la...

macam biasa keje tak banyak sangat jadi haruslah masa-masa begini digunakan dengan perkara yang berfaedah... tajuk entry hari ni tentang perasaan jadi haruslahlah bercerita soal perasaan...sejak akhir-akhir ini aku banyak terdengar cerita tentang perpisahan, tentang kasih sayang, tentang rindu-rinduan...

malam tadi tidur malam agak terganggu pusing kanan dan kiri masih jugak belum mampu nak lelapkan mata... jadi fikiran pon melayang-layang fikirkan macam-macam...selalunya aku kerap menjadi pendengar setia untuk kawan-kawan yang punya permasalahan tapi sape yang tahu aku sendiri sebenarnya punya masalah yang bertimbun atas kepala...

berbalik kepada tentang perasaan aku sebenarnya nak cerita tentang rasa kasih dan sayang.. rasa cinta dan benci.... sekarang aku rasa bahagia tapi tak pernah pon terfikir mungkin esok, lusa bulan depan atau dua tahun lagi Tuhan tarik kebahagiaan aku... sekarang aku punya suami yang amat menyayangi aku... tapi aku tak pernah terfikir mungkin suatu hari nanti rasa sayang.. rasa cinta tu akan berkurangan... akan mati... sape pon tak pernah tahu kan... aku sendiri pon tentang perasaan ... mungkin hari ini aku pasti aku akan mencintai.. menyayang dia seorang sepanjang hayat... tetapi siapa yang berani melawan takdir Tuhan...

Sesiapa pon tak mampu untuk melawan atau mempertikaikan takdir Tuhan... aku sendiri tidak pasti lama mana dan sampai bila Allah meminjamkan kebahagiaan aku bersama dia... mungkin suatu hari nanti orang ketiga mampu mengugat semuanya... pasti nya waktu tu perasaan kasih, sayang, cinta akan perlahan-lahan pergi..akan sedikit demi sedikit hilang.. siapa la kita untuk menghalang.. kuat mana kita untuk tepis perasaan itu???... Cuma aku sebagai hambanya hanya mampu berdoa dah berusaha melakukan yang terbaik agar benih-benih cinta.. tunas-tunas sayang itu akan sentiasa segar dan bercambah...

tentang perasaan benci pula...bila dah tak sayang semuanya tak indah, semuanya tak manis, semuanya tak sedap...semuanya bermula dengan satu sebab 'dah tak sayang'... padahal dahulu yang tak indah pon menjadi seindah-indahnya... bila sudah hilang perasaan sayang mulalah keluar macam-macam alasan.. rasa tidak mampu membahagiakan la.. rasa si dia lagi berhak dapat pasangan yang lebih baik la... pendek kata ayat nak lari dari tanggapan orang yang dia tak bersalah dan turut kecewa... tapi kadang-kadang alasan tu boleh diterima jugak sebab aku jugak pernah berada di dalam situasi seperti itu... memang 'meninggalkan adalah lebih perit dari ditinggalkan' itu kalo kita masih tidak punya orang lain, terpaksa melepaskan demi kebahagiaan masing-masing... kalau ade orang ke tiga tu memang kejam dah harus kene sumpah la kan... kau tabur rasa sayang, rasa cinta bila orang dah giler sayang kau tinggalkan...memang harus kene benci sampai mati....walau bagaimana pun memaafkan adalah terapi terbaik untuk mendapat ketenangan.

dulu masa muda remaja mak selalu pesan 'kawenlah dengan orang yang lebih mencintai kita, lebih menyayangi kita' tapi bila dah kawen dengan orang yang lebih mencintai kita.. agak-agak lepas kawen dia lebih mencintai kita atau sebaliknya...??? semoga semuanya berakhir dengan yang indah-indah sahaja...

Hari ni mood agak sayu...teringat pada seseorang yang agak rapat di hati melalui hari-hari kekecewaan kerana 'perasaan'... usaha la sekuat mana pon tapi bila perasaan sayang yang dulu kuat yang dulu hangat telah hilang... percaya lah semuanya pasti akan berakhir jua... semoga kasih sayang, cinta akan tetap utuh berdoalah semoga Allah meminjamkan orang yang kita kasihi hingga ke akhir hayat...


No comments: